Een operatie met timing en teamwork
Het ‘verhalen’ van de Hudson – zoals dat in scheepvaarttermen heet – is een precisiewerk. In overleg met de havenmeester van Maassluis is afgesproken dat de spoorbrug, vanwege werkzaamheden, slechts op beperkte tijden open kan. Dat betekent dat er maar enkele momenten op de dag zijn waarop de Hudson veilig kan passeren: vroeg in de ochtend, aan het einde van de middag of in de avond.
Het vraagt om perfecte timing, vakmanschap en teamwork tussen havenmeester, schippers en vrijwilligers. Want de Hudson kan niet op eigen kracht varen. Met hulp van bergingsvaartuig Tonijn en havensleper het Maassluisje wordt het schip zorgvuldig naar zijn ligplaats voor Loods M gebracht – een bijzondere operatie waarin techniek, traditie en samenwerking samenkomen.
Een historisch symbool van vrijheid
De Hudson is meer dan een schip – het is een tastbaar stuk geschiedenis. Gebouwd in 1939, voer het tijdens één van haar eerste reizen buitengaats toen de oorlog uitbrak. Na de bevrijding keerde het schip terug, en is het nu een symbool van 80 jaar vrijheid. Tijdens de Open Dag vormt de Hudson daarom het maritieme hart van het programma.
Aan de kade voor Loods M wordt de rode loper uitgerold, zodat bezoekers aan boord kunnen stappen. Daar vertellen vrijwilligers en suppoosten de verhalen van de Hudson – over vakmanschap, doorzettingsvermogen en de band tussen Maassluis en het water.
Een hoogtepunt tijdens de Open Dag
Als alles volgens plan verloopt, wordt het slepen van de Hudson op zaterdagmiddag een spannend slotstuk van de Open Dag bij Loods M. Een moment waarop verleden en heden samenkomen: ambacht, techniek en historie in één krachtige beweging.